Vilka smartphones kan jag använda för Movingo-appen?
Movingo-appen är tillgänglig för både Android-smartphones (Samsung, Sony etc.) och iPhones. För att använda Movingo-appen med en Android-smarttelefon måste du se till att enheten har Android version 5.0 eller senare. För iPhones är minsta stödda iOS-version 8.0. Du kan ladda ner appen från Android Play Store eller Apple App Store.
Var kan jag ladda ner Movingo-appen?
Appen laddas ner via App Store eller Google Play genom att söka på
”Movingo app”. För att kunna köpa Movingo app-biljett måste du registrera ett
konto på ”Min sida” antingen direkt i Movingo-appen eller här på movingo.se
Hur köper jag en biljett i Movingo-appen?
Ange mellan vilka regionaltågsstationer du vill pendla så räknar appen ut priset. Du kan också köpa Movingo Alla sträckor som gäller på SJs regionaltåg, Tåg i Bergslagen och i lokaltrafiken i hela Mälardalen. När du gjort ditt val följer du instruktionerna tills dess att du har betalat biljetten.
Jag har problem med att betala med Bank Id i Movingo-appen, vad gör jag då?
I vissa fall kan det uppstå problem med att betala med Bank Id i Movingo-appen, prova då istället Swish i första hand eller att köpa på "Min sida" här på movingo.se
Hur hittar jag min biljett i Movingo-appen?
Den finns under "Min biljett". För att kunna visa din biljett måste du vara inloggad på ditt konto i Movingo-appen.
Hur får jag Movingo-biljetten till min mobil?
För att kunna resa måste du registrera ett konto med e-post på "Mina sida" i Movingo-appen. När du loggar in på ditt konto finns biljetten automatiskt i din mobil under fliken "Min biljett".
Hur visar jag upp biljetten jag har i Movingo-appen?
App-biljetten ska visas upp för tåg- eller stationsvärd eller annan kontrollpersonal som läser av den antingen maskinellt, eller manuellt genom att klicka på den optiska koden för att se att biljetten är giltig. Du kan "blippa" Movingo-appbiljett direkt på bussarna i Sörmlandstrafiken och i VL-trafiken. Det kommer gradvis att bli möjligt att maskinellt läsa av Movingo-appbiljetter i SL trafiken och resterande trafiksystem.
Hur flyttar jag biljetten jag har i Movingo-appen till en annan mobil?
Logga in på ditt konto från den mobil du vill använda att resa med och svara sedan ”Ja” på frågan om du vill flytta din biljett till den här mobilen. Därefter har du flyttat din biljett, och den kommer inte att finnas kvar i den ursprungliga mobilen.
Kan jag låna ut biljetten jag har i Movingo-appen till någon annan?
Movingo-biljetten är opersonlig och kan lånas ut till andra om du har den i Movingo-appen. Antingen genom att låna ut din mobil eller genom att personen som ska låna biljetten loggar in på ditt konto och hämtar biljetten till sin mobil. Du kan maximalt flytta biljetten mellan olika mobiler 1 ggr under en två dagarsperiod.
Movingo-appen fungerar inte som den ska, vad gör jag då?
Du kan kontakta Movingo Kundservice, telefon 0771-22 44 40, öppettider: mån–fre: 06.00–19.00, lördag: 08.30–16.00, söndag: 10.00–16.00
Jag har blivit av med min mobil, hur gör jag då med min biljett jag har i Movingo-appen?
Logga in på ditt Movingo-konto i Movingo-appen för att flytta biljetten till den mobil du vill resa med. Har du problem med att logga in kan du kontakta Movingo Kundservice, 0771-22 44 40.
Kan jag pausa min biljett i Movingo-appen?
Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten.
Kan man köpa en vilande biljett i Movingo-appen dvs en biljett som aktiveras första gången man reser?
Nej, du måste ange när biljetten ska börja gälla när du köper den.
Hur häver/reklamerar jag ett biljettköp som är gjort i Movingo-appen?
Du måste kunna visa upp kvittot som du har fått till din registrerade e-post. Kontakta Movingo Kundservice genom att ringa eller fylla i formulär på under fliken Kundservice här movingo.se
Trafikinformation i Movingo-appen – så här hittar du informationen
Det finns trafikinformation i Movingo-appen som hämtas från Trafikverket och Samtrafiken. Välj station och om du vill se avgående eller ankommande tåg så visas trafikläget i realtid. För avgångar som ligger några dagar framåt i tiden visas tidtabellslagd tid. För avgångar kan även du filtrera på tåg där Movingo gäller.
Var kan jag hitta detaljerad information om Movingo-giltighet- och resevillkor?
Allmänn information om Movingo och resevillkor finns i Taxehandboken under fliken Kundservice här movingo.se
Information om specifika regler som gäller i de olika trafiksystemen som ingår i Movingo hittar du på respektive trafikhuvudmans hemsida.
Detaljerad information om köpvillkor finns i Movingo-appen. Reser du med SJs app hänvisar vi till sj.se
Vad gäller för resa med barn?
En resenär med giltig Vuxen- eller Ungdom/Studentbiljett får alltid ta med två barn upp till och med 6 år utan extra kostnad vid resa med Movingo. Barn till och med 6 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma.
För dig som reser med Trosabussen
Movingo gäller även på Trosabussen som går mellan Trosa–Vagnhärad–Liljeholmen. Du åker med samma biljett som med tåget mellan Vagnhärad och Stockholm.
Du kan köpa Movingo i Vagnhärad i SJs biljettautomat i anslutning till plattformen eller hos ICA Trossen i Trosa.
Vad gäller om jag vill resa med 1 klass med Movingo?
Om du vill köpa Movingo och resa i 1 klass måste du köpa Movingo i SJs försäljningskanaler och då kan du vid köptillfället uppgradera app-biljetten med ett SJ-tillägg så att du har möjlighet att resa i 1 klass. För mer information och priser se; https://kundo.se/org/sj/d/vad-galler-om-du-vill-aka-1-klass/
Vad gäller om jag behöver ledsagning till och från tåget?
Har du en funktionsnedsättning och behöver hjälp till och från tåget kan du beställa ledsagning. Ledsagning finns på många stationer och kostar inget extra.
Läs mer om ledsagning och att resa med funktionsnedsättning.
Kan jag samla SJ Prio-poäng om jag köper Movingo?
När du köper Movingo får du prio poäng automatiskt via inloggat läge om du har registrerat ditt prio-nummer på din sida på movingo.se, sj.se, i Movingo-appen samt i SJs app. Även du som har ett SJ Regionalkort eller Movingokort kopplat till ditt medlemskap kan du samla poäng automatiskt genom att koppla kortet via SJ. Det går inte att efterregistrera prio-poäng om du inte har angett ditt prio-nummer vid köpet på movingo.se eller i Movingo-appen.
Hur fungerar det med länsperiodkorten som säljs för SJ-resor inom länen?
Movingo säljs inte i följande relationer där länsperiodkorten är giltiga:
- För tågresor inom Sörmlands län, Västmanlands län samt Örebro län.
- För tågresor Norrköping–Kolmården.
Hur kan jag se vilka SJ-avgångar som har Movingo-giltighet?
Klicka för att se alla SJ-avgångar med Movingo-giltighet.
Du kan även gå in på sj.se och där söka din tågsträcka i Mälardalen. Då kommer alla SJs avgångar att visas och för att se vilka som har Movingo-giltighet expanderar du respektive avgång. Där visas giltighet med Movingo med hjälp av en beskrivande text.
Vad kostar Movingo för ungdom/student?
Ungdomar under 20 år och studenter på CSN-medelsberättigande eftergymnasial utbildning med minst 75% studietakt får Movingo studentrabatt – 25% rabatt på fullpris.
Det innebär priser på 750–2250 kronor i månaden för en sträcka och 2400 kronor i månaden för Movingo Alla sträckor. Giltiga studentlegitimationer (Mecenat eller studentkort med SL-symbol) ska kunna styrkas med ID-handling (pass, körkort eller ID-kort).
Movingo pendlarbiljett kan du köpa här, i Movingo-appen eller i SJs app, på sj.se eller i SJs biljettautomater.
Hur länge gäller Movingo?
Movingo gäller för obegränsat resande i 30 dagar, 90 dagar eller ett år.
Vad kostar Movingo?
För kortare resor gäller Movingo för resor mellan två regionaltågsstationer på SJ-avgångar med Movingo-giltighet, på Tåg i Bergslagen inom Västmanlands-, Örebro- och Östergötlands län och på Trosabussen samt för lokaltrafik i de län som ingår längs sträckan. Normalpriset för en 30-dagarsbiljett är mellan 1000 och 3000 kronor.
För längre sträckor finns Movingo Alla sträckor som gäller för alla resor med SJ-avgångar med Movingo-giltighet, på Tåg i Bergslagen inom Västmanlands-, Örebro- och Östergötlands län och på Trosabussen samt i all lokaltrafik i de sex län som ingår i samarbetet dvs SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Priset för en 30-dagarsbiljett är 3 200 kronor.
Resor till/från Arlanda kostar 300 kronor för 30 dagar.
Ungdomar under 20 år och studenter på CSN-medelsberättigande eftergymnasial utbildning med minst 75% studietakt har 25% rabatt på ordinarie pris. Vilket innebär priser för en 30-dagarsbiljett på 750–2250 kronor för en sträcka och 2400 kronor för Movingo Alla sträckor.
Movingo pendlarbiljett kan du köpa här, i Movingo-appen eller i SJs app, på sj.se eller i SJs biljettautomater.
Gäller Movingo även för resor med annan kommersiell tågtrafik?
Nej, tills vidare gäller Movingo, utöver lokaltrafiken, bara för resor med SJ regionaltåg med Movingo-giltighet samt med Trosabussen. Trosabussen är ett kommersiellt resealternativ med direktbuss mellan Trosa och Liljeholmen, utan byte mellan buss och tåg i Vagnhärad.
Hur långt i förväg kan jag köpa en Movingo-biljett?
Movingo kan förköpas 15 dagar före den första resdagen.
Hur prissätts Movingo?
Priset på Movingo sätts utifrån hur lång tågresan är. Det kostar till exempel 2 00 kronor från Nyköping till Stockholm och 3000 kronor från Eskilstuna till Stockholm. Då ingår lokaltrafiken i respektive län.
Maxpriset för Movingo en sträcka är 3000 kr för 30 dagar. Om priset för sträckan överstiger 3000 kronor väljs Movingo Alla sträckor automatiskt och kostar 3200 kronor för 30 dagar. Då ingår alla regionaltågsträckor inom Mälardalen samt all lokaltrafik.
Var kan jag köpa Movingo?
Pendlarbiljetten Movingo finns att köpa här online eller i Movingo-appen, i SJs app, på sj.se eller i SJs biljettautomater.
I SJs biljettautomater på stationerna kan du köpa 30-dagarsbiljett med SJ-del på SJ Movingo-kort, pappersbiljett för lokaltrafiken och ladda en spärröppnare för tunnelbanan på SLs Access-kort.
Via Movingo-appen, movingo.se, SJs app och på sj.se kan du köpa Movingo 30 dagar, 90 dagar eller ett år. App-biljetter kan inte öppna SLs automatspärrar. Vill du resa med Movingo som app-biljett i SL-trafiken behöver du därför visa upp app-biljetten för stationsvärden eller annan kontrollpersonal.
Mälardalstrafik MÄLAB AB
c/o Trafikförvaltningen
Lindhagensgatan 100
105 73 Stockholm